Tungepress og åpent bitt. Svelgeøvelser eller tannregulering, hva hjelper?

Tungepress

Bloggen i dag skulle etter planen fortsette der forrige innlegg sluttet. Men jeg velger i stedet å skrive om en annen uvane som veldig mange har og ikke er klar over. Flere ganger om dagen ser vi pasienter som har et tungepress. Det skyldes i de fleste tilfeller et svelgemønster som de har beholdt siden spedbarnsalder. Noen klarer også å utvikle det senere. Hos de fleste fører det til et press på fortenner som skyves frem, for det meste i overkjeven (overbitt), men fortenner i underkjeven kan også bli påvirket. Tannstillingene kan variere fra å få mellomrom i fronten. Det kan oppstå overbitt eller et åpent bitt som vist på bildet.

Svelgeøvelser

I det siste tilfellet betyr det at det er vanskelig å bite av ting med fortennene, de mister rett og slett funksjonen sin. Pasientene er som regel ikke klar over at de har denne uvanen. Først når jeg forklarer hva de gjør, forteller hva det fører til og hvordan tungen egentlig skal «jobbe» når de svelger blir det en aha effekt.
Det går fint å behandle slike bitt med tannregulering eller løs tannregulering/ gom. Hos voksne tar det lengre tid å nå det planlagte behandlingsresultat, og hos både barn og voksne er dette resultatet ikke stabilt uten en langtids stabilisering (se www.tannbuen.no under behandling) så lenge de fortsetter å presse tungen frem mot fortennene.
Altså har vi et mål allerede fra konsultasjonen å vise hvordan du kan øve på dette slik at tungen kan begynne å jobbe riktig.

Tungepress og riktige svelgeøvelser:
  1. Press tungen mot ganen.
  2. Bit tennene hardt sammen og svelg. Tungen skal ikke flytte seg fra ganen. Et hjelpemiddel i starten er å legge et riskorn på tungeflaten som du presser mot ganen.

Svelger du riskornet har du sannsynlig utført øvelsen feil. De første gangene du øver kan det være til hjelp å se seg selv i speilet. Du vil observere at muskulaturen fra hakepartiet og ned langs halsen aktiveres. Den hever og senker seg. I starten vil du ha følelsen av å «drukne» i spyttet ditt. Etter hvert vil det skje automatisk og uanstrengt. Du svelger tilsammen  5-6 x per minutt gjennom hele dagen når du er våken. Samtidig som du lærer tungen å ligge mot ganen når du svelger får den også en ny plassering i munnen. Den hviler nå mot ganen og ikke lengre mot fortennene. Presset på og mellom fortennene forsvinner.
Hvor ofte og hvor lenge du må øve for å få riktig svelgemønster til er avhengig av bittfeilen din, bredden på overkjeven, størrelsen på tungen og hvor flink du er til å utføre svelgeøvelsen  riktig, dette er informasjon du får her på klinikken.

Neste uke fordyper jeg meg igjen i uvanen munnpusting, overbitt, smal overkjeve og overbitt. Følg med!