Hopp til sideinnhold

Hadde jeg hatt en jobb som kjeveortoped for 200 000 år siden?

Evolusjonen, visdomstenner og homo sapiens: hadde jeg hatt en jobb som kjeveortoped for 200 000 år siden??

Hadde jeg hatt en jobb som kjeveortoped, hvis jeg tok en tidsreise 200 000 år tilbake? Nei, jeg tror ikke det. Jeg hadde med sikkerhet vært arbeidsløs.

Den moderne homo sapiens, som levde nettopp for 200 000 år siden, hadde nesten ikke bittfeil eller trangstilling slik vi har det i dag.

Visdomstenner hadde også plass. Og nesten alle hadde visdomstenner, og tenner sto som ”perler” på en snor.
Ikke hadde de hull heller, så kollega tannlege hadde også fått lite å gjøre.

steinalder-tannstilling
steinalder-tannstilling

Så hvorfor er det slik i dag at nesten 40% av alle barn trenger mer eller mindre kjeveortopedisk behandling?
Noen av svarene får vi i evolusjonen vår. Langt tilbake i tid besto ernæringen av grønnsaker blandet med sand og jord og rått kjøtt. Kjeven ble brukt som redskap til å bite, rive og tygge…

Tenner ble slitt både ovenfra og på siden. En 20 – 30 år gammel (mye eldre ble de ikke) moderne homo sapiens, som vist på bildet, hadde allerede slitt tenner i kjeven smalere med nesten opptil 11 mm. Av slik naturlig slitasje ble det også plass nok til at visdomstenner kunne bryte frem. I dag tilhører det sjeldenheten at visdomstenner får plass i kjeven, og opptil 25% av befolkningen mangler (evolusjonen igjen) 1 eller flere visdomstenner.

Med årene ble maten foredlet mer og mer, sand godtar vi ikke når vi spiser og tenner brukes til å smile og ikke som redskap utover lettere tygging. Slitasjene er minimale og trangstillinger ganske så vanlig, så derfor har jeg en jobb å gjøre!

Vi hos Tannbuen er eksperter på usynlig tannregulering.

Til arkivet